Voor medewerkers

“Stroomm heeft oog voor jouw kwaliteiten. Komen die op een andere Stroomm-school beter tot hun recht? Dan groei je daar verder.”

Eenheid in diversiteit

De kracht van elke school zit in de mensen die er werken. Bij Stroomm is er altijd een school die bij je past. Medewerkers krijgen de kans om te groeien en hun talent te ontwikkelen binnen hun eigen school en, als ze daar behoefte aan hebben, binnen een andere Stroomm-school.

Stroomm stimuleert jou als medewerker bij het nemen van initiatieven die jouw loopbaan, professionele én persoonlijke ontwikkeling vooruithelpen. Vanuit goed werkgeverschap en een gedragen gezamenlijke verantwoordelijkheid, denkt en beweegt Stroomm met je mee. Zodat jij het beste uit jezelf haalt, doet wat je leuk vindt en leuk vindt wat je doet. Nu en in de toekomst. Samen geven we invulling aan de ambitie van elke Stroomm-school om het optimale uit ieder kind te halen.

Veel leraren in het primair onderwijs hebben mooie onderwijsverhalen. Er is veel te vertellen, veel om blij van te worden en veel om trots op te zijn.

“Ik ben hier in mijn element, omdat ik kan doen waar ik goed in ben.”

~ Maud van de Bovenkamp, startende leerkracht De Bogerd

Het verhaal van startende leerkracht Maud lees je hier.

Op de middelbare school wilde ik eerst gymnastiekleraar worden. Het werd uiteindelijk de opleiding tot Onderwijsassistent. Toen ik op stage ging en zag hoe leuk het is om als juf voor de klas te staan, besloot ik alsnog de Pabo te gaan doen. Inmiddels ben ik bijna 3 jaar werkzaam op de Bogerd in Rossum en sluit binnenkort mijn periode als startbekwaam leraar af.

Ik ben hier terechtgekomen toen ik in de derde klas van de Pabo zat. Ik wist al snel dat ik hier ook wilde solliciteren voor mijn afstudeerstage. Je moet dan een onderzoek doen. Ik heb me gericht op het automatiseren binnen het rekenonderwijs, maar wilde vooral op deze school blijven. Nog tijdens mijn afstudeerstage kwam er een vacature vrij in de groep waar ik graag wilde werken. Mijn collega’s spoorden me aan om daarop te solliciteren. Er waren meer kandidaten, ook met diploma, maar ze namen me meteen aan.

In mijn eerste jaar stond ik voor twee klassen, drie dagen voor groep 1/2 en twee dagen voor groep 5/6. Dat was niet altijd gemakkelijk, maar ik deed dat samen met een duo-collega waar ik veel aan heb gehad. Verder bezocht ik starters-bijeenkomsten van Stroomm, de werkgever, en had ik een maatje op school waar ik met vragen terecht kon. Wat ik op de Bogerd heel fijn vind, is dat ze mij nooit als een stagiaire hebben behandeld. Ik hoorde er vanaf het eerste moment bij en heb me altijd heel welkom en gesteund gevoeld.

De komende jaren wil ik geleidelijk doorontwikkelen in mijn functie. Op termijn denk ik dat de master Educational Needs wel interessant is om te doen. Maar voorlopig houd ik het op een cursus kleuterontwikkeling. Intern begeleider hoef ik niet te worden, maar bouwcoördinator of Jonge Kind specialist lijkt me wel wat. Vanuit de werkgever wordt het gestimuleerd om te blijven werken aan je ontwikkeling. Dat wordt gefaciliteerd in geld en tijd. Heb ik vragen voor personeelszaken, dan hoef ik maar naar boven te lopen, want het kantoor van Stroomm zit in hetzelfde gebouw als de school.

Er zijn verschillende routes om leerkracht te worden in het basisonderwijs. Wil je fulltime gaan studeren of past een deeltijdopleiding beter bij je situatie? Of kom je misschien in aanmerking voor een tweejarig zij-instroomtraject? Je vooropleiding, werkervaring en persoonlijke situatie zijn belangrijke factoren wanneer je je oriënteert op routes naar het leraarschap. Ontdek welke route bij jou past!