Nieuwe gezichten bij Stroomm

Nieuwe gezichten Stroomm

Samen starten in coronatijd

Een nieuwe baan vergt altijd al energie. Laat staan dat je start in coronatijd. Als directeur van een basisschool is dat een uitdaging te noemen. Stichting Regionaal Openbaar Onderwijs Maas en Meierij – waarbij acht openbare scholen in de Bommelerwaard zijn aangesloten – verwelkomde de afgelopen maanden maar liefst vijf nieuwe directeuren en een nieuwe bestuurder. Robert-Jan Koevoets, Martine Zwijsen, Ingrid Neeleman-Nooijen en Karlijne van der Vos vertellen wat het betekent om in zo’n enerverende periode starten.

“Het scheelt natuurlijk als je al ruim dertig jaar in het onderwijs zit, met acht jaar bestuurlijke ervaring”, aldus Robert-Jan Koevoets (55). Hij begon op 1 april 2020 als de nieuwe bestuurder van Stroomm. “Meteen in lockdown. Toch heb ik de kennismaking als plezierig ervaren, al verliep deze voornamelijk via het beeldscherm. Dat zegt ook vooral iets over de mensen aan de andere kant van dat scherm.” De coronatijd belet hem niet om het beleid van zijn voorganger Esmee Smit voort te zetten. Met eigen accenten, dat wel. “Onze Stroomm-scholen kenmerken zich vooral door inclusiviteit, met passend onderwijs. Kinderen moeten kunnen floreren op onze onderwijslocaties. We zullen nog meer nadruk leggen op de kwaliteit van het onderwijs en goed werkgeverschap.”

PersoneelsdynamiekDSC08111 Robert-Jan Koevoets kl
Vijf van de acht Stroomm-scholen in de Bommelerwaard kregen in 2020 een nieuwe directeur: De Bogerd in Rossum, De Walsprong in Zaltbommel, De Lispeltuut in Hedel, DW van Dam van Brakelschool in Brakel en Den Boogerd in Aalst. Op korte termijn volgt nummer zes, als de vacature bij De Spelwert in Zaltbommel ook is ingevuld. Alleen De Meidoorn in Kerkdriel en Tweestromenschool in Heerewaarden kenden dit jaar geen directiewijzigingen. Vanwaar die personeelsdynamiek? “Dat heeft vooral te maken met het vertrek van twee meerschoolse directeuren, onder andere vanwege pensioen”, legt Robert-Jan uit. “En omdat nu elke school een eigen directeur krijgt. Daardoor hadden we ineens meerdere vacatures. Ook wisselden twee medewerkers van school: vertrouwde gezichten op nieuwe plekken.”

Bubbel
Martine Zwijsen (47) verruilde per 1 augustus haar baan als leerkracht en bovenbouw coördinator bij De Walsprong voor de directeursfunctie bij Den Boogerd in Aalst. Ze volgde daar Marieke Spruijt op die bij De Walsprong als directeur een nieuwe start maakte. Martine is blij met deze stap: “De schoolleiderspapieren had ik al een paar jaar op zak, maar ik zocht een baan die ik goed kon combineren met mijn gezin.” Die vond ze dus bij Den Boogerd. “Een gezellige, open school die ruimte biedt, in alle opzichten: in een ruime omgeving mag je jezelf zijn en je ontwikkelen naar eigen kunnen. Met bijna tachtig leerlingen is het vooral ook een heel gezellige, open school waar kinderen ontdekkend leren en verwonderd worden. Iedereen is betrokken, ons kent ons.” Corona maakt wel een uitdaging van het leidinggeven, heeft ze ervaren.

DSC07710 Martine Zwijsen kl “De vervangingspool ken ik inmiddels héél goed. In de periode van de zomer tot de herfstvakantie moest ik al zeventien keer vervanging regelen. Een deel kun je met elkaar opvangen, maar de teamleden hebben thuis ook een gezin zitten. Een goede balans tussen werk en privé is heel belangrijk.” Ze beschouwt de school als een bubbel: het contact met de buitenwereld verloopt grotendeels online. Op de ouder-app die ze aanmaakte waren binnen een week alle ouders aangesloten. “Dat typeert de betrokkenheid.”

Oudercontact
Haar collega Ingrid Neeleman-Nooijen (50) begon ook per 1 augustus. Zij koos bewust voor de openbare Jenaplanschool De Lispeltuut in Hedel, een kleinschalige school. ”Omdat je dan alle kinderen leert kennen en goed weet wat er speelt.” Ze kan zich helemaal vinden in de kernwaarden van De Lispeltuut:: Samen, Thematisch, Effectief, Respect en Kindgericht.

DSC07724 Ingrid Neeleman-Nooijen kl“Als Jenaplanschool haal je de wereld binnen. Corona maakt dat wel een stuk lastiger. Uitstapjes, het Groene Schoolplein-project, samenwerking met sportclubs en kinderdagverblijven; alles staat in de koelkast of op een laag pitje. Dat er geen ouders de school in mogen, ervaar ik echt als een gemis. Het contact verloopt nu vooral digitaal. Onze nieuwsbrief verschijnt wekelijks in plaats van maandelijks, om iedereen toch betrokken te houden.”

Afstandsonderwijs
Kersverse directeur Karlijne van der Vos (38) maakte na de herfstvakantie haar start op de DW van Dam van Brakelschool in Brakel. Daar kreeg ze een warm welkom en voelde ze meteen de grote betrokkenheid van haar team en de ouders. “Collega’s die niet op die dag werkten, kwamen toch naar school om kennis te maken. Dat typeert deze kleine dorpsschool.

DSC08145 Karlijne van der Vos klOm de lijntjes met ouders in deze tijd zo kort mogelijk te houden, heb ik ze gemaild dat ik in de ochtend en middag op het plein loop. Ze kunnen me dan op afstand aanspreken.” Ook onderzoekt ze wat nodig is om afstandsonderwijs te verzorgen, mocht dat onverhoopt weer nodig zijn. ”Want ieder kind heeft recht op goed, passend onderwijs, ook in coronatijd.”

 

Samen
Robert-Jan koppelde elke nieuwe directeur aan een ervaren collega, bij wie ze met hun vragen terecht kunnen. Dat wordt gewaardeerd door de nieuwkomers. Gezamenlijk voeren ze het corona Stroomm-protocol; de vertaling van de RIVM-richtlijnen. “We moeten roeien met de riemen die we hebben”, hoort Martine zichzelf vaak zeggen in deze coronatijd. Dat geldt eigenlijk voor alle Stroomm-collega’s. Dat roeien doen ze wel samen. “Want juist in deze periode is verbinding belangrijk”, weet Robert-Jan. “Je hebt elkaar nodig.”

(Bron: De Toren / tekst Loeki Bruinink)

Foto’s: Vier nieuwkomers bij Stroomm: Robert-Jan Koevoets, Martine Zwijsen, Ingrid Neeleman-Nooijen en Karlijne van der Vos. Marieke Spruijt en Eefke van Schaijk kwamen in De Toren en Het Carillon al eerder in beeld. Lees hier hun verhaal: